INFORMACJE OGÓLNE
eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to elektroniczny system weryfikacji uprawnień pacjentów, który umożliwia natychmiastowe potwierdzenie prawa do świadczeń finansowanych przez NFZ. Z eWUŚ mogą korzystać świadczeniodawcy, którzy mają dostęp do internetu i uzyskali od Narodowego Funduszu Zdrowia upoważnienie do korzystania z systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców.
System eWUŚ pokazuje tylko czy w dniu sprawdzania osoba, której PESEL wpisało się do systemu, jest ubezpieczona czy nie. Informacje zgromadzone w systemie eWUŚ są aktualizowane codziennie wg danych otrzymywanych m.in. z ZUS i KRUS i przedstawiają stan uprawnień pacjenta w dniu, w którym dokonano sprawdzenia. Aktualny status ubezpieczenia można sprawdzić w rejestracji przy okazji wizyty u lekarza lub na sali obsługi w Łódzkim Oddziale Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia w Łodzi przy ul. Kopcińskiego 56.
System eWUŚ funkcjonuje od 1 stycznia 2013 roku.
PROCEDURA SPRAWDZENIA UPRAWNIEŃ PACJENTA DO BEZPŁATNYCH ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH
- Elektroniczna weryfikacja uprawnień pacjenta
Pacjent musi okazać dokument tożsamości ze zdjęciem (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy lub legitymacja szkolna) i podać numer PESEL. Sprawdzenie następuje za pomocą systemu eWUŚ. - W przypadku braku potwierdzenia prawa do świadczeń pacjent powinien:
- przedstawić dokument potwierdzający fakt ubezpieczenia - pracownik przychodni ma obowiązek odnotować rodzaj dokumentu, jego aktualność oraz dane dotyczące płatnika składek (dane zawarte w drukach RMUA wyłączone są z zakresu danych przetwarzanych przez świadczeniodawców - chodzi o wymiar wynagrodzenia, tak więc nie może być kserowany),
- jeśli pacjent nie posiada dokumentu ubezpieczenia wówczas zobowiązany jest do podpisania oświadczenia.
PROCEDURA WYJAŚNIENIA BŁĘDNEGO STATUSU eWUŚ
Przyczyn błędnego statusu w systemie eWUŚ może być wiele. Informacje o osobie ubezpieczonej mogły nie zostać przekazane przez inne instytucje do bazy NFZ albo osoba ubezpieczona nie zgłosiła członków swojej rodziny do ubezpieczenia.
Błędny status ubezpieczenia należy wyjaśnić u płatnika składek:
- pracownik – u pracodawcy,
- zleceniobiorca (osoba zatrudniona na umowę-zlecenie) – u zleceniodawcy,
- emeryt i rencista – w ZUS lub KRUS,
- osoba, która pobiera zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne - w ZUS,
- osoba pobierająca zasiłek stały z pomocy społecznej – w ośrodku pomocy społecznej,
- osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjny lub dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych – u wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
- przedsiębiorca – w ZUS,
- rolnik wraz z domownikami – w KRUS,
- osoby ubezpieczające się dobrowolnie - w NFZ.
OŚWIADCZENIA O PRAWIE DO UBEZPIECZENIA
- Oświadczenie o przysługującym świadczeniobiorcy prawie do świadczeń opieki zdrowotnej
- Oświadczenie o przysługującym świadczeniobiorcy prawie do świadczeń opieki zdrowotnej składane przez przedstawiciela ustawowego albo opiekuna prawnego lub faktycznego
Instrukcja wypełnienia oświadczeń o prawie do świadczeń zdrowotnych
PORADNIK EWUŚ